Doorgaan naar hoofdcontent

CORONAJOURNALISTIEK








Vandaag sprak ik weer even met mijn vader via de telefoon,
dit is sinds kort een afspraak omdat we op ongeveer 200 km (193,1 km volgens google)
van elkaar vandaan wonen.
Hij zit in Venray, Ik in Alkmaar.

Maar dit was altijd al zo, toch kreeg sinds de CORONA maatregelingen mijn vader het idee
om wekelijks op maandag te gaan bellen. Meestal doen we dit nu rond 15h in de middag,
maar soms zit ik dan net nog op de fiets, ergens in de polder.
Vorige week zat ik in de buurt van Schagen en stapte ik rond 15h15 in de trein,
dus belde ik hem terug.

Vandaag kwam ik rond 15:00 thuis van een fietstochtje naar Hoorn.
Want 30 kilometer is ongeveer wat ik dagelijks probeer te fietsen.
Soms is het 50 km, zoals Rotterdam naar Breda,
of andere dagen ben ik niet zo in de stemming of ga ik wandelen.
Mijn vader sprak met mij over mijn online werken
en het feit dat ik online journalist ben, maar eigenlijk zoek naar een redactie
waarvoor ik zou kunnen werken.
Dankzij dit gesprek kwam ik op de volgende notities:

Hoe kom je meer in contact met ... ?
IN THE PICTURE / MENSEN BOEIEN / DOEN WAT JIJ WIL & SUCCES HEBBEN.
EEN VRAAG? CONCLUSIE? > WAT MENSEN BEDOELEN =
SMETVREES, ANGST, AFSTAND EN SOCIALE AFSTAND,
HOE DENKEN DE MENSEN.
>> WAT DENKT MEN OVER CORONA EN DE MAATREGELEN.
SAMENVATTEND, VERHAAL, UITEN VIA ..

Het idee dat ik meer in de picture probeer te komen bij redacties en andere journalisten 
is iets waar ik al een tijd mee bezig ben. Het gekke is sinds er CORONA op aarde is,
 lijkt het contact tussen mensen steeds lastiger te worden en dus ...
is het ook lastiger voor journalisten om interviews te regelen.

Aan mijn vader vertelde ik dat ik helaas niet zo makkelijk kan werken als 
mensen die vast voor een redactie werken, zoals NOS, NU, of RTL, 
want dit zijn journalisten die makkelijker toegang krijgen, een salaris ontvangen 
en vaak een auto van de zaak hebben, maar ook een redactie achter zich hebben, 
waardoor ze makkelijker afspraken kunnen maken voor interviews, ..
toegang krijgen omdat ze bekender zijn en het ook vaak groter kunnen aanpakken, 
met betere camera's en geluidsapperatuur, 
hoewel je tegenwoordig prima kan filmen en fotograferen met de nieuwste mobieltjes.
Ook bereiken nieuwsorganisaties natuurlijk makkelijker veel meer mensen.
Toch is het bewonderingswaardig om te zien hoeveel bloggers, vloggers en podcasters het lukt.

Waarom lukt het mij dan nog niet? / 
Wat lukt nog niet? / 
Geld verdienen? / Meer volgers? / Sponsoren en investeerders vinden? / Meer leden?

HOE WIL JIJ VERSCHIJNEN / ZICHTBAAR ZIJN EN HOORBAAR.
zang, verhaal, gedicht, foto’s, theater? boodschap > wijze van vertelling
Wie schrijft dit? / (klein je naam vermelden)

WAT WILLEN MENSEN EIGENLIJK ? / WAT HOPEN ZE DAT JIJ GAAT DOEN?


WAT WIL IK? 
RICHTEN OP 1 OF 2 DINGEN, EEN PAAR DINGEN, NIET TE VEEL.
WETEN WAAR JE JE PRETTIG BIJ VOELT. WAT JE GOED KAN/WEET.
- Zelf wil ik erg gaag meer met podcasts doen en samenwerken met mensen die dat ook willen.
- Ook zou ik het heel leuk vinden om voor een radio-station te kunnen werken en interviews te doen
- Het filmen is leuk,maar eigenlijk zoek ik mensen die mij willen filmen zodat ik tijdens het maken van een reportage of dag-verslag de presentatie kan doen en de vragen.

Ook vertelde ik aan mijn vader dat het een lastige wereld is, want de media is soms ook erg egoistisch, fake-news is soms lastig te onderscheiden van het echte nieuws, er spelen vele belangen mee en het gaat soms om veel geld. Sommige journalisten werken meer commerciëel en zijn eigenlijk meer gericht op het maken van reclames dan het maken van nieuws en het vertellen van vernieuwende feiten of het uiten van echte kritiek.

De theaterwereld, filmwereld, tv wereld, magazines en roddelbladen, het is allemaal grappig of leuk.
Mensen zoals Joep van het Hek hebben hard gewerkt om hun verhaal te kunnen vertellen en om een groot publiek te kunnen bereiken. Nu is dat helemaal lastig voor de kunstenaren van deze tijd.
Je ziet veel leuke en grappige initiatieven, maar het levert financiëel nu vaak veel minder op.

Je mag blij zijn als een Netflix je opeens opmerkt en je ziet en een serie of film met je wil maken.
Subsidiefondsen zijn er in overvloed, maar toch is het lastig om daar steun van te krijgen.
Schrijf maar eens een perfect idee en probeer maar eens uniek te zijn, dat is het 1e waardoor je succes kan groeien en lukken. Maar hoe kan je eigenlijk echt grappig zijn en blijven?

GRAPPIG / FEITELIJK / ABSURD
MENSEN EEN GOED GEVOEL EN VROLIJK KUNNEN MAKEN
JOURNALISTIEK, IETS NIEUWS VERTELLEN.

Het gaat ook om op het juiste moment met het juiste ding te komen.
Je kan wel een hitje willen scoren met die anderhalvemeter grapjes, 
maar daar zit men niet meer op te wachten en als je naam geen
 Ali B is of ANOUK dan sta je achter in de rij.
Er zijn zoveel artiesten die iets proberen...
Maar ja, het klopt het gaat om lef. durven en doorzetten.

GELUK
GEEN ANGST > GEEN NEGATIEVE GEDACHTEN.
HET LUKT EN IK HEB ER ZIN IN >>
TALENT HEBBEN > VANDAAG, MORGEN, DEZE WEEK, VOLGENDE WEEK.
IMPULSEN, …

Voor de journalist is er de NVJ, dit is de vereniging voor journalisten.
Dankzij de 10 Euro donaties van mijn vader, moeder en zus kan ik mijn lidmaatschap blijven betalen
en met Stichting GODOGOOD activiteiten bezoeken, verslag doen via podcast of vlogjes
en blijf ik dus in het bezit van de PERSKAART.

Maar wat doet je NVJ voor journalisten?
workshops / meldpunt / klachtenlijn / juridisch advies / tips en contact 

Meldpunt Corona annuleringen

NVJ probeert een inzicht te krijgen in de problematiek in de sector rondom de corona.

NVJ, JOURNALISTEN VERENIGING, > WORKSHOPS / 
ONLINE SAMENWERKINGEN?
CONTACT > ONTWIKKELEN VAN SAMENWERKINGEN>


BENADEREN, MENSEN DIE GRIP HEBBEN OP DE ZAKEN
VIA LINKEDIN, JOURNALISTEN, REDACTIE, OMROEPEN, ..


WAAR JE MEE BEZIG BENT, WAT JE INTERESSES ZIJN.
INTERESSE? REAGEREN? >>
IK ZOEK WEL WERK.
WELKE RICHTING,
BENIEUWD WAT KAN / 


Je zelf profileren. 


Kijken, achterhalen, je neus volgen, feeling. onderzoeken.
Luisteren, wat word veel gezegd of gevraagd.
Wat word veel gedaan.
CORONA VERSLAG, MAATSCHAPPELIJK, PSYCHOLOGISCH, 
INTERESSANTE ONDERWERPEN, HOE KIJKT DE GEWONE MAN/VROUW HIER NAAR?


ZOEKEN NAAR SAMENWERKING EN EEN RELATIE VINDEN, IN DEZE TIJD. 
VRIENDSCHAP, SAMENWERKING, LIEFDE, 


Economie, Milieu, Ecologie,
EEN VERHAAL SCHRIJVEN
  • groepjes, netwerken, regio’s, de bevolking, waar is men mee bezig.

Afgelopen jaar heb ik contact gehad met Greenpeace, Milieudefensie, Amnesty International 
maar natuurlijk was ik ook nog met veel andere organisaties en instellingen in contact, bezocht ik meetups, evenementen, grote beurzen of kleine bijeenkomsten, acties en demonstraties, 
of bezocht ik mensen thuis en sprak ik mensen aan op straat of onderweg.

DIT GAAT NU NIET OF IS VEEL LASTIGER >>


Hoe val je meer op?
HOE GAAN MENSEN MIJ ZIEN? 
WAT BOEIT MENSEN?
  • gemiddelde mensen
  • professionals
  • politiek
  • wetenschap
  • gezondheidszorg / artsen / ..
  • jij als mens en jouw interesses.


DUIDELIJKE ARTIKELEN MAKEN> NIET TE LANG > WAT MENSEN BOEIEN.
Een betere site maken? Je site beter promoten?
VLOGJES, PODCASTS, BLOGJES, FOTOGRAAF.
Een redactie zoeken waarvoor je kan werken
een bemiddelingsbureau zoeken
NVJ vragen.
Als je iets wil moet je er zelf instappen.
Op de juiste manier.
Ik heb belangstelling ervoor en heb al aardig wat gedaan.
INITIATIEVEN EN ACTIVITEITEN, PROFILEREN, DURVEN EN WILLEN.
AANBIEDEN / JE EIGEN MANIER EN LEREN VAN ANDERE MENSEN.


JE HEBT IETS STERKS IN JE.
JOUW TALENT IS JOUW TALENT.
PROBEER VRIJ TE BEWEGEN.
HET LUKT ALS JE HET DOET 
JIJ PROBEERT HET OP JOUW MANIER, JOUW STYLE,


Hoe krijg je contact en kan je samenwerken?


Stijn Gabeler / i1i.site / 3NO.ONE / STICHTING GODOGOOD

Reacties

Populaire posts van deze blog

hoe werkt dit?

 Ik heb nu al heel lang een blog, maar snap nog niet echt hoe dit werkt. Dus probeer ik nogmaals wat teksten ten schrijven. Nu in het Nederlands, gewoon omdat dat makkelijker is voor mij. Het is altijd makkelijker om in je eigen taal te praten en te schrijven. Of niet?

Waarom heb ik zo weinig geschreven?

 Waarom heb ik zo weinig geschreven? Of is dit eigenlijk helemaal niet zo? In de afgelopen jaren heb ik veel dingen gedaan.  Veel foto's gemaakt, veel filmpjes, veel podcasts en ook veel teksten geschreven. Maar niet alles is online gepubliceerd en sommige dingen zijn weer gewist of per ongeluk verwijderd.  De telefoons die ik nu gebruik worden ouder en de batterijen gaan sneller leeg. Er staan veel apps op mijn mobiel en er gebeuren veel dingen online. Sommige dingen zijn nog interessant, maar bepaalde dingen worden minder belangrijk en soms zelfs niet meer belangrijk. Het leven verandert. Ik maak andere keuzes en  leef heel anders dan toen ik nog 10er of 20er was. Ook mijn 30er jaren waren leuk maar de periode van verandering en los laten van vele dingen die ik in mijn begin van mijn leven heb aangeleerd of zelf heb ontwikkeld als gewoonte.  Ik weet niet precies wat ik ga doen de komende tijd, maar ik weet wat ik leuk vind en waar ik blij van kan worden. Het is belangrijk dat je